» Uncategorized

October 9th, 2010

Doina Levintza spune…

Am recitit interviul cu Doina Levintza din ultimul Elle si am vrut sa public urmatorul pasaj (pentru cei care nu au apucat sa-l citeasca inca in revista) cu care sint perfect de acord. Spune asa:

“Designerii confunda notorietatea efemera data de aparitiile in paginile mondene cu munca creativa, de pregatire a unei colectii care sa aduca ceva nou. Nu avem inca un sistem al modei, nu avem o Saptamina a Modei serioase, in care sa se inscrie toti designerii capabili sa aiba o continuitate in moda. Avem in schimb grupuri care se organizeza in functie de prietenii si interese. Numai atunci cind problema modei va ajunge o problema guvernamentala si economica vom putea vorbi despre designeri romani”

Diana says:

Cum privesti exceptiile, spre exemplu, Ingrid Vlasov? Ca pe inceputul unei perioade de pionerat la un nivel profesionist, sau ca pe exemple singulare ce nu interactioneaza atat de mult cu mediul lor, incat sa-l influenteze sau sa fie influentat de acesta?

Diana, este mai degraba vorba despre ce se intimpla local, cu designerii romani care formeaza piata de moda locala. Sint foarte putin designeri care au avut sansa dar si forta financiara a lui Ingrid. Este nemaipomenit faptul ca prezinta in Saptamina Modei de la Paris si este in calendarul oficial si nu off, dar putini designeri au aceasta sansa. Ei trebuie ajutati de un sistem al modei sanatos, iar implicarea statului este vitala. Daca lasi aceasta industrie pe mina unor afaceristi/organizatori de asa zise Saptamini ale Modei risti sa nu ai niciodata o industrie de moda sanatoasa.

laura.d says:

Ai scos foarte repede site-ul lui Bucurenci; poate prea repede, nu crezi?

sasha says:

Din pacate asta e si perceptia mea si cred ca va fi la fel de dificil pe viitor, neexistand o traditie sau organizare in acest sens.

Cei mai multi designeri isi doresc sa reuseasca rapid, sa atinga faima dintr-un bum, iar comunitatea lor se regaseste in grupuri care le favorizeaza aparitiile de scurta durata.

As relua aici un comentariu mai vechi, fara dorinta de a generaliza, insa din ce am observat:

1. Produsele sunt over priced – poti gasi lucruri de aceeasi calitate, cu un design super fain la producatori din alte tari, care le vand la preturi mai ieftine.

2. Nu-s clar interesati de business si deci nici de publicul tinta. Nu stiu si nu vor sa stie. Curiozitate mea merge momentan spre a afla cati dintre designerii romanesti au un target precis.
De ex femei intre 25-32 de ani, cu unu, doi trei copii, casatorite sau divortate, dornice sa se imparte intre serviciu si casa, alergand in permanenta in haine confortabile dar chic, care prefera accesorile pentru ca ele cred ca le adaug un plus valoare unei tinute obisnuite si lejere, transformand-o usor intr-una speciala; care conduc, care mananca lejer spre salatissim, cu genti si poseste mari pentru ca acolo le incap de toate, de la portofel, agenda cu nr de pantofi/bluze/rochii/sacouri/fuste etc ale sotilor, mamelor, bunicilor, copiilor, ceva hartii de la serviciu si 3 telefoane – 2 de la serviciu si unul personal. De cate ori merg in vacanta si unde, de cate ori mananca la restaurant, ce fel de tampoane cumpara, dar parfumuri, ce abonamente latesc pe luna (piscina, spa, elefon, cablu etc) si multe altele.

3. Nu se marcheteaza – Cati dintre designerii romani au site ? Cati dintre ei au pe site colectiile ? Cati dintre ei au un magazin online ? Cati au macar un blog ? Cati investesc in niste fotografii profi – nu ma refer la studio si nspe milioane date unui fotograf profesionist, dar macar niste pictoriale facute de prieteni in medii adecvate, cu lumini adecvate.
Nu mi se pare normal sa caut tot internetul strofocandu-ma incercand sa gasesc magazine de desfacere. Vreau sa intru pe un site si sa dau peste ele, sa ma spameze vizual, sa intre peste mine si click-sii mei.
Iar ideea cum ca toate astea ar costa un car de bani nu este tot timpul valabila.
Daca vrei se poate, sunt persoane care au reusit si fara. Intr-adevar cu rabdare si in timp.

Poti face un blog (moca), apoi sa vorbesti cu diverse reviste online sau formatori de opinie care sa te promoveze online (moca, la schimb – tu ii promovezi pe ei, ei pe tine), pot sa organizeze concursuri iar cadou sa fie un produs de la tine (din nou – oarecum moca, nu pierzi mare lucru), strangi o baza de date cu contacte, faci newslettere etc etc etc.

4. Nu sunt prezenti, n-au contact cu publicul tinta – vreau sa ii cunosc, sa ii vad, sa fie prezenti dincolo de cateva evenimente pe an si dincolo de lumea in care traiesc. E greu sa apari la tv ? du-te la radio. E greu si acolo ? da intreviuri online. Nu trebuie in reviste glossy, merge si pe bloguri de moda, merge pe bloguri pur si simplu.
Formeaza un comunitate – cea a celor caruia se adreseaza colectiile, cei pentru care se creeaza, consumatorul final. Scrie 2-3 randuri despre tine, cum esti, la ce visezi, acre-s preferintele tale, inspiratia etc.

5. Vor sa iasa in evidenta mai mult decat orice altceva – folosesc materiale de proasta calitate, cu croieli si linii complet extravagante, de parca publicul tinta ar fi niste extraterestri pierduti in hyperspatiu, care au decretat pe planeta lor ca bumbacul sux, iar plasticele hidoase rulz.
In fond pentru ce creati dragii mei – de amorul artei ? :) de ce avant-gardismul si extravagantele sunt percepute total ne practice ? eu cred ca genialitatea si maiestria consta tocmai in a lua ceva banal si a-l interpreta in maniera proprie tie, purtabil totusi pentru public. In a inova si gandi outside the box, pastrand totusi consumatorul final in minte.

6. Rar au un concept, o viziune clar definita, care sa marcheze colectia si sa o contureze ca pe ceva compact.

7. Uneori fac ei totul – de la design, pana la PR, cusut haine, facut facturi. Ceea ce merge daca te pricepi. Daca nu, macar oprese-te din timp si invata cum le fac restul lucrurilor la care nu te pricepi. Fara suparare, nimeni nu este perfect, omul lui leonardo n-a existat niciodata. Ideal ar fi ca pentru fiecare activitate specifica sa fie persoane dedicate, care stiu ce fac. Ok, n-ai bani pentru a angaja persoane in plus, dar macar organizeaza-te cat sa inveti putin mai mult, sa-ti iasa bine.

In conditiile astea, ma mira cum nu incearca sa formeze o baza, ceva de la care sa porneasca si care sa ofere o continuitate, cum de nu se organizeaza mai bine in spiritul unor valori, unor filtre care sa traseze directii.

ma rog, my 2 cents…

raluca says:

probabil exista niste bani de la stat doar ca de ei beneficiaza tot mamutii modei, Schrotter, Botezatu sau alti inchipuiti designeri

Ca de obicei, Doina Levintza stie ce spune. Este o somitate in domeniu si nu o dau pe 10 Catalini.

irina says:

@Sasha: ai perfecta dreptate. Designerii sunt o categorie de artisti care asteapta sa le cada lucrurile in cap, doar pentru ca “ei sunt artisti”

sasha says:

Buna Irina,

n-as merge asa departe. mi se pare doar ca multi se arunca intr-un lant de mini succese rapide, fara sa-si formeze un business, greoi, super greoi, dar solid. :) intr-adevar n-au parte nici de mult ajutor, insa ma uimeste ca nu se organizeaza singuri mai bine, pe principiul “nu ne ajuta nimeni, dar ne ajutam singuri la modul profi”.

andreea says:

Eu cred ca lucrurile nu pot fi privite atat de dur incat sa fim considerati o categorie de artisti care asteapta sa le cada lucrurile in cap.Personal,imi iubesc meseria, desenez crochiuri de moda de la varsta de 12 ani ,am lucrat in ateliere,mai mari sau mai mici de la 19 ani, am absolvit o Facultate si am cautat sa invat cat mai mult pe parcursul anilor. In iulie,anul acesta,am fost selectionata pentru Modefabriek-Amsterdam,alaturi de alti 15 designeri din toata lumea si am fost respectata , felicitata de catre presa internationala,inclusiv Vogue Italy. Nu am fost catalogata nici designer roman prost,nici ca astept sa imi cada ceva in cap. Nu sunt de acord ca nu exista designeri in Romania, doar ca noi venim dupa zeci de ani de comunism, ani in care artistii (inclusiv pictori,scenografi,muzicieni) au avut enorm de suferit. Mi se pare nedrept sa minimalizezi nume gen Carmen Secareanu, Broscateanu, Wilhelmina, Glavan, Silvia Serban, s.a doar pentru ca nu au avut posibilitati financiare pentru Paris. Iar daca noi, ca popor, ne criticam tinerii, le minimalizam eforturile, uitam ca si in Vest lucrurile nu stau tocmai usor pentru tineri ( de ex. pe http://www.style.com, Ingrid nici nu apare,chiar daca a avut colectii la Paris la un nivel calitativ bun comparabil cu alti designeri ) . Intr-adevar, guvernul nu ne da nimic dar ce fac restul, oameni de afaceri cu posibilitati financiare, oameni cu ateliere sau fabrici de renume, oameni care critica, pentru acesti tineri? Multi isi dau cu parerea dar putin cunosc ce cheltuieli presupune o colectie. Noi nu lucram doar cu creioane,acuarele si hartie. Este usor sa spui de ce nu iti faci un site sau un blog macar,de ce nu te duci la Tv sa vorbesti despre ceea ce creezi ( unde sa vb, la Realitatea sau la Pro TV?Pe cine intereseaza sa invite designeri intr-o societate sufocata de probleme sociale, viata artistilor?) dar nu este usor sa termini o facultate, sa iti doresti sa iti faci meseria si sa nu ai unde sa o faci, sa nu ai bani pentru materiale calitative ( a apropos , acestea sunt foarte scumpe) si nici macar sa nu fii apreciat pentru ca intr-o societate in care cultura este ingropata, incerci sa faci ceva. Eu sunt un designer norocos, in sensul in care lucrez atat pentru industrie cat si prezentari catwalk, dar aceasta nu inseamna ca nu vad realitatea si ca nu inteleg eforturile cu adevarat mari ale unor tineri pentru a reusi. Oamenii uita ca suntem inca o tara in care Zara si Mango sunt considerate brand-uri de top, ca nu avem o traditie in domeniu si prefera sa critice deoarece aceasta este cel mai usor.

sasha says:

frumos spus :) banuiesc totusi ca in fiecare tara exista dificultati, iar designerii lucreaza peste tot cu aceleasi materiale si se confrunta cu aceleasi probleme.
pana la urma traim intr-una din societatile cele mai snoabe din lume :lol: trebuie profitat ! :lol:

cristina says:

Adevarul este undeva la mijloc. Atat timp cat se taie bani din salarii, nu exista bani pentru invatamant & sanatate, avem o clasa corupta politic, indiferent cum se numeste partidul, nu vor exista fonduri pentru moda sau cultura. Ati vazut emisiunea in care Herta Muller a fost pusa fata in fata cu Patapievici? Cred ca sunt multe concluzii acolo. Ce vrem noi? Sa dezvoltam peste noapte un sistem al modei sanatos cand noi nu avem niste banale autostrazi iar mall-ul Vitan este ridicat la grad de Lafayette?Absolut ridicol.

sasha says:

totul e ridicol. pana vine cineva si spune ca nu e. :)

Alma says:

Sunt de acord. Avem un festival al modei penibil, in care nu se regasesc tendinetele internationale, un festival care creeaza pentru pitzipoance cu pseudo-vedete ca modele pe catwalk si colectii ce se inspira din Avatar. Pentru mine, ca iubitor al modei, nu ma declar critic sau atotstiitoare, e dezamagitor.

Oana says:

Exista pe PRO TV emisiunea “Romania te iubesc” care, de-a lungul timpului, a promovat foarte multe talente si tineri care au potential. de ce nu incercati sa intrati in legatura cu organizatorii acestei emisiuni – poate reusiti o promovare mai buna. Personal, cred ca s-ar merita.

Nume *

Mail *

http://